Przedszkole nr 48, zlokalizowane jest przy ul. Bartla, w pobliżu Parku Szczytnickiego, Ogrodu Zoologicznego i Przystani Zwierzynieckiej, na osiedlu Szczytnik.
Budynek przedszkola to poniemiecka willa, zaadaptowana na potrzeby placówki oświatowej, usytuowana w pięknym ogrodzie z licznymi urządzeniami do zabaw dla dzieci i unikatowymi okazami drzew i krzewów.
Przedszkole dysponuje 100 miejscami w czterech grupach wiekowych.

Dzieci przebywają w przestronnych, dobrze wyposażonych salach (nowe meble, pianina) . Dysponujemy dodatkowymi pomieszczeniami do zajęć: plastycznych, ruchowych,logopedycznych. Poza tym posiadamy atrakcyjny plac zabaw (duży, zielony ogród) ze starodrzewem wchodzącym w kompleks Parku Szczytnickiego. Dzieci mogą tu obcować, na co dzień z takimi okazami flory jak magnolia, miłorząb japoński, modrzew i cyprys Lawsona, będący pomnikiem przyrody.

Placówka posiada własną kuchnię, w której przygotowywane są trzy smaczne posiłki (śniadanie, zupa + podwieczorek, II danie). W każdej sali znajdują się dystrybutory z wodą, Istnieje możliwość wyeliminowania z żywienia niektórych produktów ( np. mleka, cytrusów, produktów mlecznych).

W naszym Przedszkolu pod okiem wysokom wykwalifikowanej kadry, dzieci zdobywają różnorodne wiadomości i umiejetności, które pozwalaja im w przyszłości doskonale radzić sobie w szkole. Pracujemy w oparciu o szereg programów własnych pozwalajacych na holistyczny rozwój kazdego dziecka, a także na odkrywanie drzemiących w naszych podopiecznych zdolności.

Przedszkole jest dozorowane przez dozorców zatrudnionych w placówce.

Ramowy rozkład dnia

7.00 – 8.00
Schodzenie się dzieci, zabawy swobodne, gry i zabawy stolikowe, zajęcia zespołowe, praca indywidualna z wybranymi dziećmi,  rozwijanie zainteresowań i uzdolnień, zajęcia kompensacyjno – wyrównawcze, czynności porządkowo – gospodarcze

8.00 – 8.30
Ćwiczenia poranne, MPPL, przygotowanie do śniadania

8.30 – 9.00
Śniadanie

9.00 – 10.00
Zajęcia wychowawczo – dydaktyczne zorganizowane z całą grupą bezpośrednio kierowane przez nauczyciela, ćwiczenia w mówieniu, poznawaniu środowiska przyrodniczego i społecznego, rozwijanie umiejętności matematycznych, aktywność plastyczna, muzyczna, ruchowa

10.00 – 11.15
Zabawy dowolne w sali, spacery, wycieczki, zabawy w ogrodzie przedszkolnym.

11.15 -11.30
Zabawy ruchowe, przygotowanie do obiadu

11.30 -12.00
Obiad: zupa i podwieczorek

12.00 -12.15
Czynności samoobsługowe, przygotowanie do odpoczynku / relaksacji

12.15 -13.45
Odpoczynek, słuchanie muzyki: relaksacyjnej, bajek; czytanie książeczek, oglądanie filmów edukacyjnych, ćwiczenia oddechowe i ortofoniczne,  utrwalanie umiejętności samoobsługi

13.45 -14.00
Przygotowanie do obiadu

14.00 -14.30
Obiad: II danie

14.30 -17.00
Zabawy w kącikach zainteresowań oraz w ogrodzie przedszkolnym, praca indywidualna z wybranymi dziećmi, utrwalanie wcześniej poznanych treści dydaktycznych, kontakt nauczycielki z rodzicami, rozchodzenie się dzieci, zajęcia dodatkowe

Zajęcia dodatkowe

poniedziałek

Mali Wspaniali  J. angielski w grupach Zabawy logopedyczne – MPPL Tańce

Szachy

wtorek

Gimnastyka ogólnorozwojowa z elementami ćwiczeń korekcyjnych Zabawy logopedyczne – MPPL Poćwierkajmy po angielsku  

środa

Rytmika J. angielski w grupach Zabawy logopedyczne – MPPL Basen

czwartek

Gimnastyka ogólnorozwojowa    z elementami ćwiczeń korekcyjnych Zabawy logopedyczne – MPPL Poćwierkajmy po angielsku
Zabawy umuzykalniające
 

piątek

Teatrzyki i koncerty muzyczne Zabawy logopedyczne – MPPL Piłka nożna  

 

Psycholog

Rodzicu, wspólna zabawa pozwala Twojemu Dziecku odkrywać świat!

            Żyjemy w świecie, w którym coraz mniej jest miejsca na odpoczynek i ciszę. Praca, dom, hałas za oknem, dobrodziejstwa rozwoju cywilizacji… to wszystko nierzadko utrudnia beztroskie cieszenie się chwilą czy oddanie refleksji. Warto czasem przystanąć i rozejrzeć się dookoła. To właśnie dzięki uważności i obserwacji – najbardziej podstawowej formie zbierania informacji, poszerzamy swoją wiedzę na temat otaczającego nas świata i nas samych. Wychowanie dziecka to proces ciągły, mający miejsce od narodzin, po osiągnięcie pełnej samodzielności wychowanka. W tym czasie mały człowiek rozpoczyna swoją wędrówkę od nauki m.in. czym jest bezpieczeństwo, zaufanie do opiekuna czy wyrażanie potrzeb. Później odbywa trening podstawowych umiejętności kontroli reakcji fizjologicznych
i tym samym rozpoczyna się kształtowanie poczucia sprawstwa i poczucia skuteczności nad otaczającą rzeczywistością.
Z kolei w okresie przedszkolnym dziecko zaczyna rozwijać umiejętności społeczne – odnajdywanie się w grupie, znajomość i regulację emocji własnych oraz innych osób, kreatywne rozwiązywanie problemów i wiele… wiele innych. W tym okresie niezwykle istotną rolę odgrywają dla niego nadal rodzice, stanowiąc bezpieczną bazę oraz wzór do naśladowania (Boyd i Bee, 2008).

Jak możesz wspierać rozwój Twojego dziecka od najmłodszych lat?

Warto dodać, że żyjemy w świecie, w którym nieustannie otaczają nas słowa. Mowa stanowi jeden z podstawowych sposobów rozwijania różnorodnych kompetencji dziecka. Przykładami mogą być choćby rozmowy z dzieckiem lub czytanie mu.

Czytanie z dorosłym odgrywa ważną rolę w rozwoju umiejętności językowych dzieci, świadomości i znajomości druku. Czytanie na głos przez rodziców jest również wskaźnikiem późniejszych sukcesów szkolnych dzieci, co sugeruje,
że praktyka ta może być dodatkowo powiązana z rozwojem szerszych umiejętności i zachowań dzieci, takich jak wytrwałość i zdolność do utrzymania uwagi (Tominey i in., 2017). Dzięki odgrywaniu ról przez rodzica, czy to lwa czy myszy, dziecko uczy się rozpoznawać ton głosu oraz, jaki rodzaj emocji się z nim wiąże. Dlatego też dzieci nierzadko pragną wielokrotnie wysłuchać tej samej bajki czytanej przez rodzica – przeżywając na nowo opisane sytuacje lepiej przyswajają wiedzę na temat rzeczywistości.

Należy podkreślić nie tylko role głośnego czytania, ale również tematykę tego, co jest czytane. Na uwagę Rodziców zasługują bajki terapeutyczne, zawierające morał, pozwalają rozwijać różnorodne postawy, istotne z punktu widzenia przyszłego życia społecznego, np. przyjaźń, pomocność czy tolerancję. Inne opisują w zrozumiały dla dziecka sposób proces rozwoju. Wyróżnić możemy tutaj chociażby serię bajek i zabaw „Pucio” w wersjach dla dzieci najmłodszych, czy serię „Pinku” dla przedszkolaków nieco starszych. Pierwsza z nich skupia się na zrozumieniu przez dzieci otaczającego świata, rozwijaniu podstawowych umiejętności komunikacyjnych z zakresu logopedii czy umiejętności konkretnych, tak jak np. odchodzenie od pieluchy. Z kolei druga większy nacisk kładzie na rozwój umiejętności z zakresu inteligencji emocjonalnej i społecznej, poczucia własnej wartości czy odporności psychicznej. Warto również wspomnieć
o genialnym „Uczuciometrze inspektora krokodyla”, który podbija serca Maluchów w trakcie naszych cotygodniowych spotkań. 😊

      

Najlepszymi narzędziami do zabawy z dzieckiem jesteśmy my sami

Przedszkolaki uwielbiają bawić się ze swoimi rodzicami i dziadkami bardziej niż z kimkolwiek innym. Choć wiele zabaw organizujemy intuicyjnie, warto wymienić kilka ich głównych rodzajów:

Zabawa w odgrywanie ról – ryczący lew, piszcząca mysz, a może kucharz i gość? Dzieci przez odgrywanie ról
w bezpieczny sposób uczą się rozumieć złożoność relacji międzyludzkich, potrafią rozróżnić podstawowe zawody
i pielęgnują umiejętności dnia codziennego. Ponadto tego typu zabawy pozwalają im rozwijać zasób słownictwa, ćwiczyć kreatywność czy wyrażanie swoich myśli, uczuć i potrzeb.

Tworzenie budowli z klocków, kartek dla dziadków czy kasztanowych ludzików – dzieci rozwijają zdolności manualne, kreatywność, cierpliwość, a także zdolność planowania własnych działań.

„Kocie łapki” i inne zabawy z rytmem i schematem – dzieci ćwiczą koordynację wzrokowo-ruchową, współpracę z drugą osobą a także ćwiczą rytmikę.

Co teraz widzę, a jest…? Jedną z ciekawszych zabaw, jako sposobów na nudę dziecka, jest niewątpliwie zabawa w „Co teraz widzę, a jest…?”. Dziecko uczy się brać pod uwagę perspektywę drugiej osoby, ćwiczy koncentrację uwagi, a także podążanie za wskazówkami. Dziecko uczy się ponadto języka i posługiwania pojęciami.

Gdy za oknem szaro, postaw na psychoedukacyjne gry planszowe!

Gry planszowe nadal są modne! Ponadto uczą dzieci m.in. przestrzegania zasad, świadomość ich zmienności, zdrowej rywalizacji, cierpliwości, a także radzenia sobie z porażkami. Warto dodać, że na rynku pojawia się coraz więcej gier, które poruszają problematykę, np. emocji czy poczucia własnej wartości. Do sprawdzonych i godnych polecenia gier planszowych zaliczyć możemy m.in. „W Dżungli Emocji”, „Mapa Emocji”, „Kukuryku Emocje”, „Na tropie mocnych stron”, czy „Gramy i emocje odkrywamy: Uczę się wyrażać emocje – gra planszowa”. Powyższe gry to jedynie przykłady, powstaje ich coraz więcej! Każdy znajdzie coś dla siebie. Stanowią świetny pretekst do tego, żeby rozpocząć z dzieckiem przygodę do krainy uczuć i poruszyć w humorystyczny sposób – często niełatwe – tematy.

   

Czasem dobrze jest usiąść przed konkretnym zagadnieniem – o kartach pracy.

Karty pracy, które są atrakcyjne dla dziecka, świetnie nadają się do wspierania rozwoju emocjonalnego. Ponadto karty pracy pozwalają na rozwój motoryki małej (np. trzymanie kredek), trening koncentracji uwagi oraz czytania.

Na uwagę zasługują takie pozycje jak:

Akademia Małego Malucha – dedykowana dla dzieci w różnym wieku, w przedziale 2-5lat. W jej obrębie zawierają się materiały rozwijające inteligencję logiczną, twórczą i emocjonalną.

Trampolina + „Emocje” – te karty pracy dedykowane są z kolei nieco starszym dzieciom (6+) – rozwijają kreatywność, wiedzę z zakresu emocji oraz ich kontroli.

     

Bibliografia:

Boyd, D., Bee, H. (2008). Psychologia rozwoju człowieka. Zysk i S-ka. [tłum. J. Gilewicz, A. Wojciechowski].

Tominey, S. L., O’Bryon, E. C., Rivers, S. E. i Shapses, S. (2017). Teaching emotional intelligence in early childhood. YC Young Children, 72(1), 6-14.

 

Grafiki nie są moją własnością, wszytskie zostały pobrane z Internetu.

Pedagog Specjalny

„Mów dziecku, że jest dobre, że może, że potrafi”

Janusz Korczak

Wspomaganie przez wspieranie – porady pedagoga specjalnego

Drodzy Rodzice, zachęcamy do zapoznawania się z materiałami, które sukcesywnie będą udostępniane w zakładce „Wspomaganie przez wspieranie – porady pedagoga specjalnego”

Poniżej przedstawiam wybrane propozycje aktywności stymulujących rozwój poznawczy, społeczny i emocjonalny dzieci a także ćwiczenia rozwijające sprawność manualną, grafomotorykę, percepcję wzrokową, percepcję słuchową, mowę i myślenie.  

Ćwiczenie sprawności manualnej, grafomotoryki:

  • gniecenie gąbki, piłeczki;
  • wyczuwanie różnych powierzchni, dotykanie, odgadywanie, co jest w woreczku;
  • ugniatanie papierowych kul;
  • zabawy konstrukcyjne np. budowanie z klocków;
  • przewlekanie sznurka przez otwory;
  • wkładanie guzików do skarbonki;
  • malowanie całą dłonią dużych powierzchni;
  • lepienie z mas plastycznych z dodatkiem kaszy, ryżu itp.;
  • zabawy klamerkami/ spinaczami- przenoszenie drobnych elementów, dopinanie;
  • dorysowywanie brakujących elementów (np. z: J. Baran, „Terapia zabawą”);
  • rysowanie pod dyktando;
  • wycinanie: dowolne, po linii, cięcie pasków.

Ćwiczenia rozwijające i usprawniające percepcję i pamięć wzrokową oraz koordynacje wzrokowo- ruchową:

  • wyszukiwanie przedmiotów w najbliższym otoczeniu;
  • wskazywanie i rozpoznawanie figur geometrycznych (np. gra „Figuraki”);
  • naśladowanie czynności wykonywanych przez drugą osobę „zabawa w lustro”;
  • dobieranie par jednakowych przedmiotów, obrazków (układanki typu „Memory”);
  • wyszukiwanie par obrazków, które do siebie pasują lub tworzą całość (np. pies buda, korona- pień drzewa);
  • „czego brakuje?”- zapamiętywanie układu obrazków;
  • układanie puzzli;
  • zabawy konstrukcyjne wg podanego wzoru (np. budowanie wieży z klocków wg wzoru);
  • porównywanie dwóch podobnych zabawek pod względem cech podobnych i różniących;
  • układanie prostych ciągów rytmicznych (dwa elementy np kot, pies, kot, pies..);
  • układanie klocków wg określonej zasady np koloru;
  • odwzorowywanie prostych symboli, znaków oraz szlaczków;
  • rysowanie, malowanie kredą, farbą linii pionowych, poziomych, ukośnych falowanych na wzorze.
     

Ćwiczenia percepcji, pamięci słuchowej i koordynacji słuchowo- ruchowej:

  • rozpoznawanie wytwarzanych dźwięków- głosu i źródła dźwięku np szelest gazety, kapanie wody z kranu;
  • ilustrowanie dźwięków poprzez różne formy działalności dziecka (np.naśladowanie wiatru , deszczu, burzy zapomocą gniecenia gazety)
  • rozpoznawanie osób po głosie („zgadnij, kto cię woła”);
  • wysłuchiwanie i różnicowanie dźwięków ze względu na ich natężenie (głośno-cicho);
  • wysłuchiwanie zmian w tempie słyszanych dźwięków (szybko- wolno);
  • wysłuchiwanie i powtarzanie dźwięków tworzących układy rytmiczne np. podczas klaskania, tupania;
  • rozpoznawanie i przeliczanie dźwięków dochodzących z otoczenia;
  • zabawy z instrumentami: bębenek, cymbałki itp;
  • śpiewanie piosenek z jednoczesnym naśladowaniem gestów, powtarzanie rymowanek
  • ćwiczenia słuchu fonematycznego: analizy i syntezy sylabowej, wysłuchiwanie głosek w nagłosie i wygłosie.
     

Stymulacja rozwoju mowy:

  • gimnastyka języka przed lustrem np. wysuwanie, wsuwanie języka;
  • ćwiczenia oddechowe typu: zdmuchiwanie świeczki, dmuchanie na papierek, piłeczkę itp;
  • zachęcanie do mówienia w sytuacjach codziennych;
  • wyszukiwanie na obrazkach elementów wskazanych przez dorosłego, powtarzanie nazw oraz prostych zdań np.  „chłopiec szuka piłki”
  • itp.;
  • wykorzystywanie gestów podczas nauki wierszy i piosenek;
  • nazywanie przedmiotów i sytuacji podczas codziennych czynności;
  • ćwiczenia dźwiękonaśladowcze np. naśladowanie odgłosów zwierząt;
  • układanie historyjek obrazkowych, opowiadanie treści obrazków.

Pobudzenie aktywności poznawczej dziecka: 

  • pobudzenie rozwoju pamięci dowolnej poprzez utrwalanie informacji o sobie;
  • rozwijanie orientacji w schemacie własnego ciała i przestrzeni;
  • rozpoznawanie, nazywanie czynności wykonywanych przez dziecko i inne osoby;
  • wprowadzanie, utrwalanie nazw kolorów podstawowych i pochodnych;
  • wprowadzanie, utrwalanie nazw wybranych owoców, warzyw, zwierząt domowych, , leśnych i egzotycznych;
  • utrwalanie nazw figur geometrycznych;
  • rozwijanie umiejętności przeliczania na konkretach w możliwie szerokim zakresie;
  • wprowadzanie nazw aktualnej pory roku i jej cech charakterystycznych;
  • łączenie na zasadzie przedmiot- czynność oraz przedmiot- czynność- zawód
  • układanie obrazków wg czynności następujących po sobie (plan dnia, historyjki obrazkowe);
  • stymulacja myślenia przyczynowo- skutkowego: „Co wydarzyło się potem?”.
     

Budzenie wiary we własne możliwości i umiejętności:

  • zabawy i ćwiczenia wynikające z zainteresowań dziecka („co lubię”, „co potrafię”);
  • rozwijanie sposobu komunikacji werbalnej dziecka;
  • doskonalenie czynności samoobsługowych, zachęcanie do samodzielnego podejmowania decyzji w zabawie;
  • zachęcanie do samodzielnego odkładania rzeczy na miejsce, korzystania z toalety, jedzenia i ubierania;
  • chwalenie dziecka za najmniejsze nawet postępy, podkreślanie mocnych stron dziecka.
     

Rozwijanie sfery społeczno- emocjonalnej:

  • zabawy w grupie dzieci;
  • nauka wygrywania i przegrywania podczas gier typu ściganki, memo itp.;
  • ustalanie i przestrzeganie zasad zgodnej i bezpiecznej zabawy;
  • zwracanie uwagi na potrzeby innych ludzi, kształtowanie empatii poprzez zabawy naśladowcze typu „lustro”;
  • zabawy tematyczne np. w dom lub przedszkole;
  • wzbogacanie rysunku postaci („to jestem ja i tak wyglądam”);
  • nazywanie różnic i podobieństw między sobą i innymi np. wszyscy lubimy jeść lody;
  • rozwijanie umiejętności rozpoznawania wybranych emocji (zabawy naśladowcze, zabawy mimiczne);
  • rozpoznawanie emocji na zdjęciach i symbolach ( np. z wyd. Harmonia);

Magdalena Żak-Ligęza- pedagog specjalny 

 

Propozycje kolejnych tematów:

Jak rozwijać motorykę małą?

Rozwój sensoryczny dziecka

“Nie bądź zielony w temacie autyzmu, w kwietniu bądź niebieski”!

Masaż dłoni

Jak rozwijać percepcję słuchową?

Jak rozwijać percepcję wzrokową?

Trening Umiejętności Społecznych (TUS) – jak wzmacniać kompetencje społeczne w domu?

 

Certyfikaty

Nasze Przedszkole posiada certyfikaty:

  • STOŁÓWKA  ZDROWEGO  I RACJONALNEGO ŻYWIENIA
  • ZIELONEJ FLAGI
  • SZKOŁA ODKRYWCÓW TALENTÓW
  • PRZEDSZKOLE PRZYJAZNE ŻYWIENIU I AKTYWNOŚCI FIZYCZNEJ
  • PROMOWANIA AKTYWNOŚCI FIZYCZNEJ.